Poslednji put sam naglas razmišljao o lepoti i efikasnosti oglasa. O komunikaciji i poruci. O načinu na koji treba razmišljati i informacijama koje treba posedovati da bi komunikacija bila uspešna.
Postoji jedan citat koji to vrlo slikovito objašnjava i koji je jedan od mojih omiljenih, pa prosto poželeh da ga podelim sa vama:
“Lično, najviše volim jagode sa šlagom, ali sam otkrio da, iz meni neobjašnjivih razloga, ribe više vole gliste. Zbog toga, kada idem na pecanje, ne razmišljam o tome šta ja volim – vodim računa o tome šta ribe vole!” reče Dejl Karnedži. (Dale Carnegie (1888-1955), bio je pionir na polju javnih nastupa i razvoja ličnosti. Postao je slavan po tome što je vrlo uspešno druge upućivao u to kako da postanu uspešni.)
Svakog dana nekom nešto »prodajemo« – ribi mamac, studentima informaciju, kolegama svoje mišljenje, pretpostavljenima ideju, bračnom drugu svoje viđenje idealnog godišnjeg odmora…
Prodavati se može i bez marketinga (u narodu su poznate metode “ćorave koke”, “slepog trapera”, “APP” i slične), ali koliko dugo i koliko uspešno?
Kažu da je Kovnica novca jedina proizvodna organizacija kojoj markting ne treba. Lično, u potpunosti se slažem sa tim. Naravno, pričamo o tržišnoj, ne o dogovornoj ekonomiji.
Ako neko ne zna šta onaj kome želi da proda zaista želi da kupi, koji je zaista njegov problem koji baš taj neko uspešno može da reši, kako onda uopšte očekuje da ga reši?! Ako ne upozna svog potencijalnog kupca, taj kupac nikad neće izgubiti taj “potencijalni” pridev. A to se ne može bez marketinga.
Marketing je taj koji pita tržište, prikuplja podatke i transformiše ih u informacije (podaci sami za sebe ne znače mnogo, dok se ne stave u određeni kontekst i tako dobiju određeno značenje) koje distribuira i menadžmentu i razvoju i prodaji i koje kasnije koristi da bi na pravi način komunicirao sa tržištem. Bolje reći sa kupcem. Koji ima određene godine, određeni pol, svoja shvatanja o svetu oko sebe, svoje navike, kriterijume i predrasude… I koji (najčešće) nije osoba koja odobrava oglase. I onda se ne desi da na udicu stavite jagodu sa šlagom… ma koliko da je volite… jagodu, ne udicu…
Praksa me, na žalost, prečesto demantuje, ali i dalje mislim da je moj pogled na marketing ispravan i da je uzrok mog “sukoba sa stvarnošću” nepostojanje realnog tržišta u mnogim oblastima poslovanja. A vi, šta mislite? Ko greši – “praksa” ili ja?
Mislim da ne grešiš, ali me ovo situacija strašno podseća na ono što mi je moj dobar drugar ispričao o pokeru. On je pročitao i analizirao mnogo toga, ima dosta iskustva u pokeru, kada igra sa dobrim igračima dobro mu ide ali… kada ode da igra na netu koristeći isti način igre, iste taktike opisane u knjigama, on uglavnom gubi. Tada je shvatio da sa lošim igračima treba igrati zapravo potpuno suprotno od pravila i da tada ostvaruje mnogo bolje rezultate.
Šta misliš o ovom pristupu?
Pa, ima u tome nešto. 😉 Međutim, ne znam kako bi se to izvelo. Marketing ipak nije tablić, pa kad znaš pravila tablića, možeš da odigraš i kontratablić… Meni to više liči na crveno na semaforu ili duplu punu – mogu u nekim retkim prilikama i da se zanemare, pa da sve prođe OK, ali po pravilu je to opasno po život…
Pedya, super ti je blog.
To me upravo podseti na zapis u knjizi utisaka u poznatoj beogradskoj pekari u ulici LJutice Bogdana. Tamo je pisalo “Arkane, super ti je burek”.
Dobar je taj Karnegi. Jedino što mislim da je njegova potencijalna vrednost u procesu prodaje nekog rešenja prosečnom domaćem klijentu ravna nuli. Svako od njih kreće od toga da on/ona tačno zna šta narod voli…
Sad ću ja tebi da dam jedan dobar citat mog omiljenog političara:
“Advertisements contain the only truths to be relied on in a newspaper”
Thomas Jefferson
Drago mi je da ti se sviđa 🙂
A za nastavak si u pravu, ali ako budem išta radio imajući to na umu, onda ne treba ništa ni da radim… Ipak verujem da postoji negde neko ko ne zna AMA BAŠ SVE i o narodu i o tržištu i o marketingu… Mada me život (prečesto) demantuje i suočava sa onim “prosečnima” koji ili sve znaju o marketingu (pa im tu niko ne treba) ili ništa ne znaju o marketingu (pa im tu niko ne treba). Čast izuzecima. Ali oni i jesu izuzeci, jer potvrđuju pravilo… No, tu i jeste kvaka – treba zaobići prosečne i raditi sa izuzetnima 😉
A i ovaj tvoj Jefferson nije loš…
Tomas Džeferson je definitivno najveća ličnost u politici svih vremena.
Evo ti spisak njegovih citata, videćeš da je čovek bio genije. Skoro sve je primenljivo i danas.
http://www.brainyquote.com/quotes/authors/t/thomas_jefferson.html
Nekima ne treba marketing posto im nije neophodno vise posla (ili je nesto drugo u pitanju), oslanjaju se na kvalitet odn. word of mouth, sto moze biti dugo i uspesno ukoliko vodis racuna o kvalitetu.
Ma, sve je to OK, ali word of mouth JESTE deo marketinga. Mi pričasmo o onima kojima NIKAKAV marketing ne treba… A nisu Kovnica novca.
Inače, dobrodošao na blog 😉
Generalno razdvajam word of mouth promociju kao spontanu razmenu informacija o proizvodima/uslugama izmedju pojedinaca koji imaju iskustva sa istim, dok je wom marketing niz tehnika ukljucujuci viral i buzz, ispravi plz ako gresim nisam 100% siguran. Iako (ono prvo) jeste sastavni deo marketinga na neki nacin, to nije nesto sto ti vrsis kao marketinsku aktivnost, ne?
Hvala na dobrodoslici (i na citatu), nek je sa srecom i predlazem ti da uzmes svoj domen cim pre. Sjajan CV. 🙂
Slažem se da postoji i spontani wom, ali postoji i “namerni”, tj. wom koji je namerno izazvan osmišljenim aktivnostima i to je “legalan marketinški alat”. Kada namerno izazivaš wom kreirajući neki intrigantan događaj, vest isl, onda to jeste marketinška aktivnost.
Hvala na predlogu, ali blogujem tek 2 dana i koristim sve blagodeti WordPress sajta, koji se “sam brine” o nekim stvarima o kojima bih inače ja morao da se brinem. Verovatno će i domen doći na red, ali o tom potom. Trenutno se trudim da pišem interesantne (i korisne) postove, a sve ostalo je u drugom planu. A hvala i za CV 😉
Ja već dugo verujem da je WOM ključ za stvaranje uspešnog brenda. Problem sa tim kanalom komuniciranja jeste što teško možeš imati WOM ako je tvoj proizvod luk & voda tj. nešto što već postoji, što je već viđeno. U tom slučaju je potencijal za WOM ravan nuli i samo najveštija agencija tj. PR stučnjak ti u teoriji mogu pomoći. Prava uloga stručnjaka za marketing u tom slučaju je da ti pomogne da napraviš proizvod sa potencijalnim WOM efektom… 😉
Vidi ovo:
http://www2.creativity-online.com/work/absolut-anthem/16648
[…] se pored dosad navedenih i edukativna štiva. Lepota i efikasnost oglasa, o komunikaciji i poruci Jagode i gliste : CITAT – ……“Lično, najviše volim jagode sa šlagom, ali sam otkrio da, iz […]