Marketinška komunikacija nije ispoved. Ne sme se lagati, ali se istina može reći na različite načine. I ne mora se reći baš svaka istina – uvek se može pronaći neka na koju se može i treba usmeriti pažnja… 😉
Npr, ako vidite poznanika kako ponosno šeta sa sinčićem koji je jedno jako simpatično i dražesno dete, sa krupnim plavim očima, blistavim osmehom, ali i “malo atraktivnijim” ušima, nećete pri pozdravu reći “Jao što ti je sin sladak, šteta što je klempav…”. Uvrediće se čovek, naljutiće se, ne zato što ste vi rekli neistinu, naprotiv, zna i on kakve mu uši ima sin, ali je on njegov i najlepši na svetu… Umesto toga možete reći “Jao što ti je sin sladak, tako plave oči nisam nikad video!”. Ovakav pozdrav će izazvati sasvim drugačiju reakciju, a vi ništa niste slagali, samo ste pametno izabrali o čemu da pričate.
Ako ubuduće svojim prijateljima budete pričali o tom susretu i o tom malom kao o detetu “s divnim plavim očima”, i drugi će ga tako percipirati. I ta istina će se širiti.
Verovatno ste i vi bili u prilici da upoznate ljude koji su bili sve samo ne lepi, sve samo ne atraktivni. Ali su imali divan smisao za humor, ili su imali divan glas, ili su sjajno svirali gitaru, ili recitovali stihove… I kad ste ih bolje upoznali, njihov izgled vam uopšte nije bio važan, već neki drugi kvaliteti. I često su baš takvi ljudi bili popularni u društvu, jer su ih ljudi voleli zbog onog nečeg posebnog što su posedovali…
Opet mi je u glavi brendiranje Srbije. Da li Srbija ima “klempave uši”? Sigurno da ima. Verovatno i “kriv nos” i “jednu kraću nogu”… Ali ima i “divne plave oči”, ima i “pesničku dušu” i “prijatan glas”… Možda ne zna baš najbolje da svira gitaru, ali ume divno da svira trubu…
Da li je profesor Wilcox u pravu kad insistira na ekonomskom razvoju zemlje? Svakako, ali to nije posao ni marketinga ni PR-a. Da li je npr. Egipat razvijen? Nije. Da li Egipat treba da prekine svoju priču o piramidama, Nilu, grobnicama i hramovima? I da sačeka s tim dok se ne razvije? Naravno da ne. Ekonomisti treba da rade svoj posao, a stručnjaci za komunikaciju svoj.
Gde su tu blogeri? Pa, svako na svom blogu. 😉 A zar ne bi mogli neki od već postojećih i neki od budućih postova da se sakupe na jedan blog? Pa dok se zemlja ekonomski razvija (ili bar planira da to učini), da se na jednom mestu nađu neke lepe istine o nama?
Ako mi veruješ ja sam sinoć potrošio 2 sata gledajući razne youtube u vezi promocije Srbije, a čitao sam i nekoliko desetina tekstova na engleskom – svi su afirmativni.
Došao sam na ideju da napraivm jedna sajt na kojem ću sve to da “iskopiram” (lepša reč za “maznem”, samo ću da citiram izvor), ali kod mene je hroničan problem to što nemam vremena, čak i tih 2 sata su 2 sata koja sam “oteo od sna”.
Verujem. 🙂 Imam sličnu ideju – da ne “izmišljamo toplu vodu”, već da postojeće i neke buduće afirmativne materijale skoncentrišemo na jedan sajt, da neko ko se u to razume uradi SEO deo posla, da neki drugi (ili isti) urade SEM i e-PR, a da blogeri i mikroblogeri malo pričaju o tome i… eto nekakvog “brendiranja Srbije”…
Ima al’ ih sarmantno nosi 🙂
Pricasmo Miss i ja o tome o cemu ti napisa, da se na jednom mestu nadje sve to lepo o nama.
Ja predlozih da jednog dana, kad se dogovorimo, svi objavimo tekst o tome kako mi vidimo ovu nasu Srbiju sa klempavim usima i ostade na tome.
Meni se i dalje vrti po glavi to da jednog dana izbombardujemo blogosferu takvim postovima. I slicicama.
I da se sve to zove – Moja Srbija.
@Goran Pilipović | Ukrasti ideju jedne osobe je plagijat; ukrasti mnogima je istraživanje! 😉 Samo napred, podržavam svim srcem!
Ma ne, ne, ne… @Goran Pilipović nije plagijator, već kolekcionar (u najavi) 😉
Taman posla da sam to rekao! Imenjak se jasno odredio za sintezu iz više izvora i odlično ga razumem. Kolekcionar sam, tim se dičim!
U celoj ideji samo mi se jedna stvar ne dopada. Ružičaste naočare!
Pa šta ako je klempava! Ako mi ne kažemo da je klempava a taj “šarmantni detalj našeg personalitija” se pokaže kao najizražajnija osobina – šta smo onda uradili?
Ja ne tvrdim da sam stručnjak (za bilo šta) pogotovo za PR, ali sasvim zdravorazumski: na ugled neke zemlje najbolje utiče – ugled te zemlje! Filtriranjem sadržaja (nisam rekao cenzurisanjem, ali kao da jesam) ne postiže se ništa. Isto kao sa firmom: imaš neki problem? Otkloni problem! PR ti neće pomoći da otkloniš problem (pogotovo ti neće pomoći da ga sakriješ) – on ti samo može pomoći da obavestiš ljude da si otklonio problem.
Hej, pazi ovamo! Operisali smo uši!
Naravno, komunikacija ne može da promeni stanje stvari, ali može da obavesti, baš kao što si i rekao. PR ne može da reši problem loše ekonomije, glomazne administracije, korupcije i svih onih loših stvari koje su naša realnost, ali može da objasni Austrijancima da će se iz Srbije živi i zdravi vratiti kući, ili Švajcarcima da slobodno mogu da sednu u baštu, jer jedino što može da im se desi je da vide kako najlepše žene sveta prolaze kraj njih…
Ok, Pedja, hajde da ne drvimo o tome nego nešto da uradimo
(što volim kada sam direktan) 🙂
Poučen ranijim “brainstorming” iskustvom u vezi najbanalnijih tema – uvek ostane na nekim planovima niko da nešto napravi.
Molim te, javi mi se na mail (imaš u komentaru) da krenemo sa konkretnim dogovorom i da odmah krenemo da radimo (dok su mi oni sajtovi u history još sveži). Moj plan je da to radimo samo na engleskom, šta ima da pričamo na sprskom – svi već znamo sve o nama 🙂
Takođe i drugi zainteresovani neka se jave pa da krenemo da radimo. Svaka pomoć je dobrodošla, bilo da možete da napišete tekst, snimite video, pošaljete dobru fotku ili bar da nađete link sa kojeg možemo da “pozajmimo” tekst. Naravno, objavljivaćemo izvor teksta.
…spreman sam…
Gde da saljem linkove?
K’o zapeta puška! 🙂
Odlična inicijativa, svaka čast na pokretanju, ja bih vam pomogao koliko je u mojoj moći. Možemo se ugledati na primeru “Why Croatia”, iz susedstva. Tu sam pratim temu, pa uskačem kad zatreba.
Hvala 🙂 Svaka pomoć je dobrodošla.
Ideja je još uvek u maglovitom “agregatnom stanju”, ali ima indicija da će se uskoro uobličiti. Čim stigne u tu fazu, biće ponešto na tu temu i na ovoj adresi… 😉
Vrlo inspirativan članak. Ovo bi trebalo preporučiti Blogowskom da pročita. Možda nešto i nauči.
Bluesmane, evo rado ću donirati koju fotografiju za taj sajt.
Procitao, ali u tvom komentaru ne vidim nista konstruktivno (za razliku od posta od Pedya). Na kraju ipak je bio konstruktivniji moj post sa diskusijama (sto si i sam priznao) nego ovaj tvoj komentar.
Zasto trazis uvek h8 umesto da napises neko resenje nije mi jasno?
Samo hejter u svemu vidi hejt 🙂
Eto i ja se dobrovoljno javljam da slikam atraktivne tete, po potrebi … 😉
Ако треба неки материјал, нека слика нашег Космета (северног дела) јавите, можемо да средимо.
Пратим тему, добра би била идеја.
Dobra ideja i jos bolja inicijativa. Na raspolaganju smo 🙂
I ja bih imao dosta toga da napisem u vezi mog kraja, Majdanpek sa okolinom, imam toliko lepih prirodnih lepota iako je privreda mog grada u kolapsu. Ako neko ipak uradi taj sajt na kome ce blogeri promovisati prirodne lepote Srbije kao i samu Srbiju uopste svakako cu se potruditi da uradim koji blog post i tako reklamiram svoju zemlju.
pozdrav
Свака част на идеји! Уочени су недостаци, које требамо надокнадити добром и отвореном комуникацијом са светом.
Навешћу један пример: Када идемо на први састанак са неком девојком или дечком износићемо само најбоље ствари о себи, и представићемо себе у најбољем светлу!
Приказаћемо врлине, а мане ћемо “гурнути под тепих” што би се рекло.
Имате моју подршку и помоћ око пројекта!
Evo mi se dobrovoljno javljamo da kupimo domen, damo CMS, implementiramo tehnički sve što treba i možemo da polećemo?
Pedya, imaš mail u komentaru pa nas uključi u dogovore 🙂
Vrlo rado 🙂 Čim se izkristališe bar najosnovnije (a to može da se desi možda već krajem ove nedelje)…
Uh oh, kako ovo samo lepo zvuci 🙂
Pravi momenat Pedja, taman nam je svima malo sleglo posle Draganinog posta, i sad smo, verujem, svi spremni da delamo 🙂
(i nemoj kad se vidimo da mi je neko rekao da imam veliki nos ili stomak – pricajte mi nesto lepo :))
( 😆 )
Е, ја з’ инат има да пишем све оно најгоре. И домен да купим, и сајт да ударим. Па ћемо да меримо, једном годишње, ко је био успешнији :Р
Шала, мала.
БРАВО ЗА ИДЕЈУ! Ако моја маленкост може некако да помогне, ту сам. Ко и Деда, запета пушка.
Умеш ти сасвим лепо да џангризаш… 😉
that’s the spirit!
дец д спирит!
џангризањем до боље Србије!
:Д
Cao, i ja da se prijavim za ako bude trebalo nesto da se dizajnira, a i sire. 🙂 Super inicijativa.
Ako mogu i ja da pomognem, javite mi. Upravo se subscribujem na vasu mail listu da dobijem obavestenja o daljem razvoju.
🙂
Biće dosta važno napisati PRave poruke, baš tako kao opisano u postu –> istinu reći na najbolji (po nas) način.
To bi bio projekat kao svaki drugi. Dakle, metodologiju znamo. Sve na papir, pa udri redom. U delu koncipiranja komunikacijske strategije stojim na raspolaganju.
Onaj najavljeni BG Twittup stoji, pa da pričamo u četvrtak predveče ko može da dođe.
Ima neka kategorija na ddj.com Brend Srbija… pisalo se malo.
Evo kako ja vidim neke od (ovih) tema http://www.draganadjermanovic.com/2009/02/02/zemlja-kao-brend-srbija-kao-brend-ii/.
Sad na sve gledam drugim očima rado ću doprineti koliko god mogu!
Svaka čast Pedya i svaka čast za tako konkretne ideje u komentarima!
Ako treba pomoć, javite. Ja već imam gomilu linkova na jednom mestu, treba probrati. http://belgraded.com/belgrade-links Uglavnom su u pitanju sajtovi na engleskom jeziku 🙂
Na takvom nam jeziku i trebaju. Pribeleženo. 😉
Dakle, upišite me u blokče pod ” ‘oče da brendira”.
Nemam jasnu ideju šta bih radio, ali ne smeta. Smatrajte me “izvršiocem još neimenovanih radova”.
Imam šarmantno klempave uši, dakle izuzetno sam kvalifikovan za učešće u projektu.
Ime i adresa poznati (redakciji).
;))
Upisan! 😉 Imam ja ideju, ali o tom potom…
Džejn se javlja na dužnost. 🙂
Svesrdno podržavam inicijativu, i ako na bilo koji način mogu da doprinesem, biće mi zadovoljstvo. 😉
Ideja je zaista odlicna! Pokusacu da i ja sam doprinesem, ali cu svakako obavestiti neke prijatelje, koji nisu mnogo aktivni online, ali mogu da prilicno pomognu.
Do sada sam bila prisutna na više mesta gde su se radjale dobre ideje, ali sve je ostalo ne ni na papiru, nego u glavi nekolicine.
Ovde sam sigurna da ne može niko da Vas zaustavi. Odnosno nas. Bilo bi mi posebno zadovoljstvo i čast biti bar neki mali delić ovako jednog projekta. Ako nikako drugaćije biću Vaš mali andjelčić koji će Vam uvek slati samo dobre vibracije.
Nadjete li mi i konkretni zadatak tu sam uvek!
Ovo mora da bude naš projekat, inače ništa od njega. Anđelčići su nam neophodni ;), a biće i za njih nekog posla…
od mene ili od nas iz aikon group-a moze cms (na vise jezika), hosting (imamo i neke servere), programiranje, prevod (pre nego pisanje) …ili sta vec bude trebalo
Evo mi ćemo da uradimo video spot za Youtube kanal sajta. (pretpostavljam da će sajt da ima i svoj video kanal) 🙂
Ja nudim:
1. domen po zelji
2. event u galeriji 03on sa pepsi sokovima i golub klopicom
3. sta jos treba
ps. uvek za dobru akciju 🙂
pps. za staru gardu… jedan podatak, ko se seca ES Leta 2002, Pedya je realizovao pomoc Mobtela, a nije morao 🙂
д веј Ај си ит 🙂 naš najveći problem u brandiranju )aka etiketiranju) Srbije leži u labilnom kolektivnom egu…
Mi na nacionalnom nivou ne možemo razlučiti interni i eksterni PR! Da se oslonim na blogerov primer sa detetom:
u blogu treće lice prilazi i “uvija” istinu roditelju u vezi sa onim što on zapravo percipira u vezi sa detetom.
U ispravnom slučaju, koji bi verodostojno pratio analogiju, roditelj bi prijateljima i slučajnim prolaznicima koji zastanu pored kolica trebalo da kaže: “vidi što imam slatko detence predivnih plavih očiju i svilene kosice”
I slučajni prolaznik se samo osmehne, pomiluje dete po kosici i pri odlasku potapše roditelja po ramenu…
Na kraju, dešava se da roditelj biva jedini koji svoje dete vidi samo kroz prizmu očiju i kosice, dok svi okolo vide i uši…
Sad konkretno: ako ćemo da se bavimo istinom u PR-ovanju, onda moramo biti svesni mnogo šire slike koju šaljemo, a ne samo lucidnih sportista, raskalašnih splavova i festivala, opuštencije i srdačne gostoprimljivosti…
Ako ćemo da se bavimo istinom, onda PR festivale, викове i seminare treba ogranizovati u Loznici, Senti, Svrljigu (birao sam opštine pokrivene 3G-om )
Kada postanemo svesni celokupne istine i kada budemo u stanju da bistrog uma jednu profesionalno zavijamo i plasiramo vani, a drugu samokritično, beskompromisno i samosvesno budemo mogli da prihvatamo i menjamo, tek onda će “etiketiranje” Srbije imati smisla i rezultata… sve do tada ništa suštinski se neće moći promeniti.
Priča je o brendiranju Srbije, ne Beograda. Prema tome, treba pričati i o Loznici i o Senti, Svrljigu, Nišu, Užicu, Kragujevcu, Novom Sadu, Boru, Kovinu… O svakom gradu u kom ima blogera koji ume i ima o čemu nešto lepo da napiše.
Blogeri ne mogu da isprave sve manjkavosti privrede, birokratskog aparata, ili kvaliteta proizvoda. O tome brigu moraju da vode drugi. Blogeri mogu samo da pišu i prenose informacije – za sad o onom što je (ipak) lepo u ovoj zemlji, a kad (i ako) se nešto promeni, onda i o tome.
Pričom se ne može izmeniti privreda, ali može percepcija, pa se onda Austrijanci neće više opraštati od porodice kad idu u Srbiju k’o da idu u Avganistan…
Brend nije samo lepa slika. Za brend je potreban stabilan, neosporan i dostupan kvalitet (na ma kom nivou) i to dokazan u trajanju.
Sta u Srbiji danas ima taj potencijal?
Taman da imamo najbolju rakiju na svetu, ne mozemo da garantujemo njenu stabilnost, ujednacenost pa ni kolicine ni za godinu dana, kao sto Skoti mogu za whiskey.
Najlepse freske ne mogu biti vidjene jer nemamo gde da smestimo turiste po standardima na koje su navikli.
Za stabilizovanje navedenog treba uloziti mnogo para a posle toga ponuda mora da se dokaze kroz vreme.
Sada – brendove nemamo i ne treba se time opterecivati a kamoli bacati pare u reklamu!
O tome je govorio g.Wilcox.
Varbalno stvaranje lepe slike je tek jedan sloj promocije. Nesporno je da svako kome je stalo treba da koristi svaku priliku da istakne nesto lepo a pokusa da izbegne iznosnje ruznog dok ima nade da se to interno resava.
Po meni, dva su zadatka, svuda pa i kroz blog:
– paziti kako pricamo u medjunarodnim javnim istupima
– uciniti da ljudi unutar Srbije shvate sopstvene vrednosti. (80% populacije ce radije ici 7 dana u Egipat za pare, nego mesec dana u besplatan obilazak Srbije)
Tu blog moze da pomogne.
Za početak će biti dovoljno i da, kao što je Mahlat napisala, „izbombardujemo blogosferu takvim postovima” o lepšoj (da ne kažem sunčanoj) strani Srbije, ma koliko interno bili nezadovoljni sistemskim nedostacima.
Ni filtriranje, niti spamovanje prijatelja i slučajnih prolaznika kroz prizmu „u našega Rajka…”, već predstavljanje lepe istine. Ma koliko uši bile klempave – oči i kosica su i dalje lepe; Pedya je to naglasio. Nije sve idealno ni u drugim zemljama, pa taj prljav veš ne vidimo dok ne zagrebemo dublje.
Ako generisana potreba oslobodi potencijale, „domaćin” će morati da obezbedi pristojan smeštaj i ujednačen kvalitet rakije (izmenio sam redosled). 🙂
Dakle, ustupanje i obrada fotografije, pozdrav iz Kragujevca!
Srbija nema potrebnu infrastrukturu da bi prihvatila turiste. Bar ne za turiste iz zapadnih zemalja koji su spremni da za produzeni weekend potrose 200-300€ (low cost hoteli, low cost letovi, OK putevi, jeftini rentacar itd.).
Drugi problem je sto Srbija nema sta realno da ponudi na zalost (osim Beograda – night life) stranim turistima 🙁 Ne treba se zavaravati da turisti zele videti ono sto mi zelimo da im ponudimo (manastiri, rakija, kajmak). Naravno, uvek ce se i u tim malim nishama pronaci malo para i nije lose poceti i sa tim, ali opet se vracamo na problem N°1, infrastruktura. Strani turista hoce jeftinu i cistu hotelsku sobu sa minimalnim komforom za njegove pojmove. On mora na lak i jeftin nacin da dodje do svog “cilja” Ako mora samo za avionsku kartu iz Pariza recimo da da 300€ zaboravite.
Da ne zaboravim negativnu sliku koju ne moze ni jedan PR da sakrije kada strane turiste biju i ubijaju po glavnom gradu.
Komunikacija, marketing, kvalitet su potpuno tri razlicite stvari. Da bi se jedan proizvod prodavao na duge staze mora da ima sve tri stvari. Ne moze se raditi marketing i komunikacija ako nemamo proizvod ili je on loseg kvaliteta. Mislim mozemo, ali svima je jasno kakvi ce rezultati biti.
Ajde da krenemo redom, bez “preskakanja stepenika”. Dakle, moje pitanje je koji proizvod? Koja infrastruktura oko njega? A komunikacija.. To nije nikakav problem, bar, mnogo manji kada ima sta da se ponudi.
Primer:
http://www.lastminute.com
evo samo JEDNOG sajta sa ponudama za jednog zapadno evropskog klijenta. U footeru sajta mozete da “menjate zemlje” posto su prisutni u vise zemalja. Videcete i cene i destinacije. Da li u trenuntoj turistickoj ponudi Srbija moze da bude konkurentna samo tako sto ce svoju strategiju bazirati na komunikaciji?? Hmmm..
@Pedya: rekao si da je uloga blogera da prenosi informacije. Naravno upravo to! Ali i da se utice na sve okolo kao i na drzavu da se stvari menjaju. Da se prvo napravi neophodna infrastruktura za te proizvode, a ne da se auto put otvara 7 puta i zbog JATA drzi cela zemlja kao taoci! Da se zemlja napravi sigurna, a ne da se turisti preporucuje da nije dobro da ima t-shirt sa americkom ili sta ja znam kojom zastavom na njemu.
Da se na kraju i kreiraju “proizvodi” koji ce se prodavati.
Ovako, prenosices informacije koje nisu uopste konkurentne, spucati kredibilitet, a one malobrojne koje uspes da i dovedes. Kada se vrate ima ruzno da pricaju o tebi i tek ces onda imati problem da dovedes nove :/
Sa strane, ako ne zelis praviti od Srbije avanturisticku destinaciju. Ima i tu para, ali opet ni tu Srbija nije u topu. Postoje zemlje mnogo opasnije od Srbije.
Ništa ti nisi naučio iz Peđinog članka… Sve više postajem ubeđen da ti pljuješ po Srbiji jer si za to plaćen.
OK, svi smo svesni problema koji ovde postoje i koje ti navodiš. Živimo s njima svaki dan. Ali, kako blogeri mogu da utiču “na sve okolo kao i na državu da se stvari menjaju”? Imaš li neki konkretan predlog? Kako da spreče državu da “auto put otvara 7 puta” i da je nateraju da ukine monopol JAT-u? Šta konkretno blogeri mogu da urade da bi zemlja bila sigurnija? Ja ne znam odgovor.
S druge strane, da li misliš da je jedan Egipat sigurnija i bolje uređena država od Srbije? O njima si nedavno dobio informacije iz prve ruke. Misliš da su njihovi putevi bolji, a hoteli čistiji? Misliš da je tamo sigurnije? U zemlji u kojoj kidnapuju turiste i podmeću bombe, pa kao turista ne možeš da mrdneš nigde bez policijske pratnje? Da li i oni treba da prvo srede sve što treba srediti u zemlji, pa tek onda da razmišljaju o turističkoj ponudi?
Koji kredibilitet mi možemo da “spucamo”, kad tek treba da ga gradimo? I nije tačno da stranci ružno pričaju o nama posle posete Srbiji. Naprotiv. Sigurno da ima i ovakvih i onakvih, ali oni su toliko naplašeni Srbijom, da su, kad dođu ovde, uglavnom prijatno iznenađeni, jer očekuju, valjda, Bijafru, Ruandu, šta li… E, tu percepciju možemo da menjamo komunikacijom.
I dalje verujem da ovde ima sasvim dobrih “proizvoda” koje im možemo preporučiti a da ih ne slažemo. U tome je poenta cele ideje. Kao što si i sam rekao – postoje i mnogo gore zemlje od Srbije…
Postoji cela jedna populacija koja putuje po svetu i zove se backpackers a koji putuju po svetu i gledaju da sa sto manje para proputuju sto vise zemalja. Nisu svi turisti oni koji traze uslugu na high nivou. Nasa zemlja poseduje sasvim pristojne kapacitete da ugosti strane turiste. Sto se tice infrastruktrure, paaaa jednom se svakako mora poceti i sa time, ali sada se postavlja pitanje, sta mi mozemo vec sada da uradimo na promovisanju svoje zemlje? Put od hiljadu milja zapocinje jednim korakom. Ja zivim u malom gradu, moj grad nije posebno lep, ali moj grad ima okolinu na kojoj bi mi mnogi pozavideli. Cini mi se da je Pedja Supurovic u pravu, ili si izgubio kontakt sa realnoscu pa tako pricas ili neko stoji iza tebe, neko ko ima cash-a i placa te za to sto pises…. hmmm bojim se da je tako…..
Možda i grešim. Možda je to samo sindrom “ja sam otišao i sad ću da pljujem po vama koji ste ostali”.
[…] kind of sparkled everything couple of weeks ago, and now Pedya chose a right moment (we took enough time to swallow the whole idea) to start the engine, and here […]
Iskreno da vam kažem, oduševljen sam reakcijom.
Još iskrenije – i da niko nije prihvatio tu ideju – ja bih to sam uradio, pa koliko mogu.
Jednostavno ne vredi čekati na male politikante u TOS, TOB i ko zna kojoj TO Srbije novih 20 godina da naprave nešto.
Imas jeftini rent-a-car – ima da se uzme SMART za 10e/dan.
Po običaju sjana ideja 🙂 Naravno da sam voljan da pomognem (a ko pa nije 🙂 Ono što predlažem jeste da se uključi poseban deo sa krkanlucima po mestima širom srbije i da onda organizujemo jednom mesečno putešestvije zainteresovanih blogera, twiteraša… uopšte ljudi od tastature da se late puta i osim jelte već pomenute klope naprave neke lepe fotografije, čuju neke lepe priče i sve to potom podele. Uostalom ko može lepše da piše o našoj zemlji od nas samih?
Realno, uvek ima i ovakvih i onakvih pogleda na stvari. Recimo moji utisci sa krstarenja Dunavom i Savom su jako pozitivni. Isto je bilo i sa ljudima koji su bili samnom (oba puta). Naravno da smo usput prošli i pored deponije, kao i da je tu i tamo preplivala i koja prazna flaša pet ambalaže, ali bože moj, sta da se radi… Najjači utisak ostavila je (neočekivano) dobra atmosfera… Nije da sam anmerno prećutao flaše koje plivaju po Savi, već je to bila totalno nebitna sitnica u celom događaju da nije bila vredna pomena. Naravno, nekad takve stvari ne treba prećutati (recimo večeras svratio sa drugarom u pub u centru Beograda, radi nekog poslovnog dogova, i pored nas na zidu šetaju se bubašvabe… Svakako nije za preporuku).
Iskreno mislim da u Srbiji ima puno zanimljivih stvari o kojima vredi pričati, kako strancima tako i domaćim ljudima. Druga je totalno stvar što nemamo infrastrukturu po zapadnim standardima i što neke naše prirodne lepote nekima nisu zanimljive. Evo ja već duže vremena razgledam ponude o vikendu na planini/selu gde ni GSM mreža nema dometa i uopšte mi nebi smetalo ako se do tamo putuje 2h.
Različiti smo, različite su nam želje i potrebe, različiti su nam i utisci…
BEAUTIFUL-SERBIA.COM
HELLO-SERBIA.COM
Registrovao sam oba domena, ako se ne slažete sa tim, uzeću ih za sebe 🙂
malo brainstorma – enterserbia.com, senseserbia.com, serbiajoy.com, joysofserbia.com
Ovo mi je promaklo, a mi smo se u Blumenu pitali ko tako brzo uze HELLO-SERBIA.com, jer mi imamo helloserbia.com :))))
Sad mi je lakse kad znam! Ako se moze sta pomoci, javite mi ponesto znamo o ponecemu 😉
Kao što rekoh, otvoren sam za svaki predlog, ako odličimo da ovi domeni nisu ok, ostavići ih za sebe i nabaciću par lepih fotki – čisto da neko “zlonameran” ne otme 🙂
Kako je napravljen prvi korak (kupljen domen, da li ćemo ga koristiti ili ne potpuno je nebitno) da li i kada možemo da pričamo o podizanju aplikacije (neka struktura da se definiše, šta nam je sve potrebno i slično)?
Ovo naravno važi ako vam odgovara da flajko i ja odradimo taj deo posla (kompletan tehnički deo priče)?
wow!
🙂
ljudi dan mi ulepšavate….
Ja sam u tom tehničkom delu popriličan laik. Sastanak povodom cele ideje je u Beogradu, u četvrtak, 26.11. u El Toro kafiću, od 18:00h. Svi zainteresovani, kako za tehnički, tako i za kreativni deo priče su dobrodošli. 🙂
Jer moze i dijaspora nesto da kaze na ovu temu? 😉
Pratim vec neko vreme Pedjin blog ali ovih nekoliko poslednjih tema su mi bas privukle paznju. Nemoguce je ne sloziti se sa time kakva je situacija generalno i sta sve nije uradjeno za sve ove godine za koje je moralo da bude uradjeno…i cemu smo se u krajnjoj liniji i svi svojevremeno nadali kada je percepcija Srbije u svetu u pitanju…
Opet, kad iscitam svih ovih pedesetak komentara, mnogo toga sto bih i sama rekla je vec napisao Pedja Puselja – i ja mislim da su nocni zivot i izlasci (i Exit 🙂 ) turisticki i po interesovanjima stranaca gledano najjaca karta tu trenutno, mislim da je infrastruktura isto veliki problem (ajd hoteli jos i nekako, ali putevi….!), cene avionskih karata isto… i da se nista od toga ne resava marketingom i komunikacijom, i prici o samo lepim stvarima…jer one manje lepe ce svakako videti ako dodju tu a onda sta? Money back guarantee?
Ideja kao ideja je dobra, ali ne mislim da treba gurati pod tepih negativne stvari i prikazivati nekakvu idealnu, nasminkanu sliku Srbije koja ne postoji, vec pokusati da se realno i zivo prikaze prava Srbija, onakva kakva je, jer i takva ona ima svoj sharm.
I naravno tu je i ono sto sam spomenula u komentaru na prethodni post…da bi sve to imalo smisao treba na taj blog/sajt dovesti i posetioce kojima ce biti namenjen (ne lokalne ili regionalne vec worldwide), to je tek poseban izazov..
U svakom slucaju, ideja je ocigledno tek u zacetku i jos ce se i razradjivati i modifikovati a ako nekako mogu da i konkretno pomognem bice mi zadovoljstvo 🙂
Najpre da izrazim odusevljenje nacinom i pravcem u kojem je otisla diskusija i reakcija na ovaj post.
Onda da podvucem cinjenicu, da osim nedostatka infrastrukture, razvoja i sadrzaja koji bi kvalitetom sami po sebi privukli, postoji veoma bitna stvar koju je @drnch istakao – da bi neko drugi prepoznao i primio pricu koju “prodajemo”, moramo najpre sami da za nju znamo i verujemo.
@Pedja Puselja i @NikkiL su mozda u pravu, ali to onda ostavlja kakve opcije: da cekamo jos 10,20,30 godina?
I pre 15 godina se odlicno secam svojih nadanja kako ce za 15 godina ovde biti mnoooooogo bolje. Pa se to nije dogodilo.
I najvece i najduze trke pocinju prvim korakom. Kazu da je Holivud prepun ljudu koji su dosli da napisu scenario i postanu slavni. “Zeza” ih samo jedna stvar – taj scenario nikako da pocnu da pisu. Da su poceli, mozda bi vec odavno imali Oskara.
Ovakva ideja može da se realizuje po principu BlogOpen Day, za početak, i svi koji se prijave za akciju određenog dana napišu nešto o nećemu lepom u Srbiji. Bilo da je u pitanju selo, grad, izletište, restoran, park … U okolini ili negde gde je neko proveo prijatno vreme, sa fotografijama po mogućstvu.
Možda i uspe.
Važno je početi.
Zadovoljstvo mi je da izrazim potpuno slaganje sa Puseljinim komentarom.
Dobro je da neko “iz branse” konacno sagleda malo sire. To ce dati ‘bransi” bolju bazu za nastup a oni po prirodi posla dobijaju najvise sansi.
Napisao čovek ono o čemu mi razmišljamo.
Izgleda da su za neke pokrete potrebni pravi ljudi.
Od mene isto očekujte podršku u vidu resursa.
Ako “vlasnici” ideje o ovom sajtu žele da čuju i ideje bivšeg urednika nadlanu.com, neka mi se jave. Projekat koji sam ja zamislio idealno bi se dopunjavao sa vašim, a u svakom slučaju, nešto je nevidjeno na ovim prostorima i šire. Tiče se turističke ponude, a referenca mi je Mića (znate koji)…
pozdrav iz dijaspore…super inicijativa!
sto se tice infrastrukture, sve to stoji, ali nasa slika u svetu je gora nego nasa infrastruktura….nije sve tako crno….velika vecina stranaca koja je posetila srbiju je stekla pozitivno misljenje….komunikatori treba da istaknu pozitivne strane srbije, a na politicarima i ekonomistima je da urade ostalo – nadajmo se da postoji neka grupa blogera, recimo, koja trenutno vodi istu ovu diksuiju ali u sferi ekonomije isl…uostalom sve drzave, kada se promovisu, isticu samo pozitivne stvari, ne izmisljamo mi tu nikakav nov koncept…priliv stranaca ce, nadam se, pogurati ljude zaduzene za infrastrukturu isl da budu brzi / proaktivniji….samo napred, ako treba pomoc dijaspore, tu sam!
🙂
Hvala na pozdravu i uključenju u diskusiju 🙂
Pomoć dijaspore nam je neophodna, prvenstveno u domenu prikupljanja informacija o tome šta stranci misle o nama, kako nas vide, šta im u toj “slici” najviše smeta, pa da se na osnovu toga odrede pravci komunikacije. Realne probleme ne možemo otkloniti, ali verujem da bar donekle možemo da ispravimo iskrivljenu sliku koju oni imaju o nama, a koja je rezultat negativne propagande u njihovim medijima. Ako je tačno da ljudi više veruju online informacijama nego svojim televizijama (a veruju), imamo realne šanse da učinimo nešto. Moramo od nečeg početi da bi igde stigli…
Moram da dodam nešto, mada ne bih da mračim:
ovo je posao (kao svaki drugi). On mora da se fino i precizno organizuje, osmisli, definiše… da se stavi na papir, da se izanalizira, da se svakom tačkom bavi… definisati zadatke, time line… zainteresovanim pojedincima na osnovu tog projekta dati konkretne aktivnosti na razradu… možda osnovati NGO kako bi se uredile neke formalnosti i funkcionisalo legitimnije čak i prema državi (Udruženje građana: Blogerska inicijativa npr.)
…
Apsolutno si u pravu. Sve ovo što ovde piše je za sad samo jedna ideja. I puno pozitivne energije koja je podržava. Od ideje do realizacije je (dug) put. Mnogi će se i “ohladiti” na tom putu, ali vredi pokušati. Šta možemo da izgubimo (osim vremena)?
Ti si se već bavila problemom brendiranja Srbije, voleo bih da imaš dovoljno vremena da se uključiš u celu priču na odgovarajući način. Već sam negde to pominjao, ali opet ću – osim kreatora (ili sakupljača 😉 ) interesantnih tekstova, sajt treba profesionalno postaviti i promovisati. Mora postojati čitava struktura koja inače postoji iza jednog “korporativnog” sajta. Sve to oduzima i vreme i energiju, ali pruža i zadovoljstvo ako neko to radi zato što voli (zato mi se i rodila ideja da blogeri budu nosioci komunikacije). Ništa se neće postići preko noći, ali hajde da u četvrtak popričamo uživo o svemu, pa ćemo (valjda) već u petak biti “pametniji”… 😉
[…] postoje još i pod brendnovi, obeležja lokalnih sredina, regija ili gradova. Na blog postu „Da li Srbija ima klempave uši“ Peđe Milićevića se rodila ideja o brendiranju Srbije od strane blogera. Na ovoj strani se […]
Za pocetak, mozda bi svako od nas ako ne moze vec da obrise napisano, mogao da razmisli kad pise o bilo cemu sta ima veze sa Srbijom (na kom god jeziku) da pise afirmativno. Jer od pisanja o problemima bez predloga resenja vajde nema. Od duhovitih imena za Srbiju – Srbistan naprimer, nema mnogo koristi. Poslenji aktuelni dogadjaj – smrt patrijarha Pavla produkovala je vise komentara i tekstova o neemitovanju nekih TV programa nego o Srbiji i sta je patrijarh Pavle za nju znacio.
Podrzavam inicijativu i tu sam za svaku akciju. Pozitivnu!
Nemanja Rodic reče “nasa slika u svetu je gora nego nasa infrastruktura”.
Mislim da je to najjednostavnije definisano stanje i sasvim dovoljan povod za akciju.
Što se tiče “hvalospeva”, nisam mislio da pišemo i skupljamo tekstove o tome kako je ovde raj na zemlji. Moja ideja je da:
– prikazujemo fotografije
– video, bilo da je sa youtube ili originalan video
– strane tekstove, bilo da su strani novinari ili turisti
– servisne informacije za one koji žele da doputuju, od hotela do clubbing i splaving©
– recimo da predložimo turističke ture
– neki feljtoni, recimo “Srbija na biciklu” ili nešto slično
– NEŠTO NOVIJE: kontakt za one koji su doputovali i treba im pomoć. Bilo kao savet ili eventualno ideja gde da odu. Možda čak u nekoj fazi i dobrovoljce koji bi proveli ljude, a kasnije evenutalno i profesionalne vodiče
Dakle, to neće biti priča “U Srbiji policajci služe samo da vam dohvate macu sa drveta, sve je divno” već što iskrenija priča ljudi koji su već bili ovde. Naravno, dozvolićemo sebi da ne objavimo ako neko baš želi da popljuje 🙂
Čitaš mi misli 🙂
vrh koncept.
pada mi na pamet da bi bilo kul kada bi se sajt razvio do Exita recimo kada bi se posetioci mogli animirati da produze svoj boravak u RS i vide jos mesta pored Novog Sada. ako i ranije tim bolje. 🙂
Upravo sam se dogovorio sa Borisom Krstovićem (boccio) da nam pokloni jednu full licencu za Vivvo – odličan CMS
Tako da već imamo sve da počnemo: ljude, domen, cms
Jedino što nam fali je precizan plan i delegacija (ko će šta da radi). To je jako važno u ovom trenutku.
Plan mora što pre da se donese (“gvožđe se kuje dok je vruće” 😉 ), možda već sutra…