…mnogo toga, mada se prečesto svodi na flajer, oglas i olovku s logotipom. Nažalost. 🙁 I upravo zato što je vrlo kompleksan, poprilično ga je teško objasniti. Još ga je teže objasniti ukratko. Ipak, postoje jednostavne definicije koje marketing sjajno objašnjavaju “vrlo ukratko”. 🙂
Na primer, “Marketing je proces kojim kompanija potrebe svojih korisnika prevodi u svoj profit.” je vrlo lepa definicija Marka Burgessa. 😉
David Meerman Scott kaže “Marketing je jako, jako dobro razumevanje vlastitih kupaca. A zatim kreiranje korisnih proizvoda, usluga i informacija, specijalno za njih, kako bi im pomogli u rešavanju njihovih problema.” Po meni, ovo jeste suština marketinga, jer svaka kompanija živi od toga što svom kupcu rešava neki problem, ali prethodno mora zaista da razume šta je njegov problem koji ona može uspešno da reši.
Međutim, moj favorit je definicija koju je dao Steve Dawson: “Marketing su proizvodi koji se ne vraćaju i potrošači koji se vraćaju.” Kratko i jasno. 😀
Na webu postoji čitava zbirka ovakvih objašnjenja, ali mene zanima – imate li vi neku definiciju koja se vama posebno sviđa?
Marketing iz domaće kuhinje je kad “ćorava koka” progleda 😉
Skup svih aktivnosti preduzeća koje dovode do prodaje.
A umesto “preduzeća” može i “kompanije”, onda zvuči više svetski 🙂
Ma može a i ne mora – i ovako zvuči dovoljno svetski. 😉
Moj pogled na marketing se u potpunosti poklapa sa tvojim – ako krajnji efekat nije prodaja, onda marketing nije obavio posao kako treba. Svi međuprocesi, pa i izgradnja brenda, samo su “usputne stanice” do krajnjeg cilja – profita. Što većeg.
Marketing su i one aktivnosti koje ne dovedu do prodaje, samo što se te aktivnosti zovu loš marketing.
Kad kažemo onu narodnu “i ćorava koka ubode po neko zrno” to neznači i da marketinga nije bilo ali je sigurno da je bio vrlo loš.
Naravno da postoji i loš marketing, ali ne može se ni sve podvesti pod njega. Na primer, kad neko upadne u vodu, pa počne da mlati rukama po njoj, to ne znači da on ume da pliva, ali loše, već da radi šta mu prvo padne na pamet, ne bi li spasao živu glavu. 😉 Loš marketing je kad se određene aktivnosti sprovedu s namerom, planski, ali se promaši ciljna grupa, ili pošalje pogrešna poruka, ili izabere loš kanal komunikacije… Tada marketing postoji, ali je loš. Kad “ćorava koka ubode zrno”, to je najčešće splet (srećnih) okolnosti, a ne loš marketing koji je (ipak) dao neke rezultate.
Moju omiljenu definiciju dao je Peter Drucker: ”Cilj marketinga je učiniti prodaju suvišnom. Cilj je poznavati i razumeti potrošača toliko dobro da proizvod ili usluga odgovaraju….i prodaju sami sebe”.
Utopistički, ali legitiman cilj. 😉 Što bi rekao Leo Burnett – “Kada posegnete za zvezdama, možda nećete zaista i dotaći neku, ali nećete ni završiti sa šakom blata u ruci.” Dakle, da bi rezultati bili vrhunski, treba težiti (skoro) nemogućem. 😉
Moja “privatna” definicija:
“Proizvodnja sa smislom”
(volim da je kratko i višeslojno) Zašto smisao? Jer ciljevi mogu biti različiti: profit, uspeh neke ideje, uticaj, promena… Smisao znači da postoji jasna svest o SVRSI I CILJU. Zašto proizvodnja (a ne npr “kreacija”)? Zato što mora biti kontinuiran proces koje raste i razvija se tokom vremena U INTERAKCIJI sa tržištem.
Ili kraće – marketing daje smisao proizvodnji, koja bi inače bila stihijska, haotična, i jalova…
Skoro kao #partijskadrzava
.
Potpuno se slažem da “marketing daje smisao proizvodnji”. Prečesto se dešava da se vlasnici kompanija ponesu tehnologijom koju su nabavili i osećajem da s njom “mogu da proizvedu sve”. Često to i nije (mnogo) daleko od istine, ali nije poenta u proizvodnji onog što može da se proizvede, već onog što može da se proda. E, tu “uskače” marketing i “daje smisao…” 😉
Poruka odaslata kupcu da bi u njemu stvorila potrebu ili usmerila već postojeću ka mom proizvodu.
Na primer, tamo nekim novinama! 😉
Ostalo je „tehnika.“
Veoma bitna, naravno.
Poruka jeste jedan deo marketinga, ali tu su i gospodin kupac, njegova potreba, tvoj proizvod, komunikacioni kanali itd. Sve to treba da pronađe, odredi, kreira, definiše… marketing. 😉
Marketing je DJAVO!
Stvara želju, požudu ili potrebu za onim što ti realno i ne treba.
Ne znam da li je to neka definicija koju sam možda negde čuo ili pročitao pa mi se urezalo u podsvest ali tako ja vidim marketing.
Zaista, bitna je želja, ne potreba, 😉 zato kupci često kupuju ono što im “realno i ne treba”. Jer, kao što John O’Toole svojevremeno reče: “Da, ja prodajem ljudima ono što im ne treba. Ne mogu im, međutim, prodati nešto što ne žele. Čak i uz pomoć advertajzinga. Čak i kad bih to hteo.” 😉
Drugovi, ja stvarno ne znam šta je marketing, ali imam osećaj da je to prokleto dobra stvar. (J. Broz)
Marketing je funky business !!!
Svo ono shto mozemo da uchinimo na bilo koji nachin (pa chak i neobichan ili nekonvencionalan), da ubedimo kupca da bash on zeli bash ono shto imamo da mu ponudimo i da taj proizvod odgovara njegovim potrebama u datom trenutku!!! Skroz funky vajb u suludo okrutnom svetu binisa i profita po bilo koju cenu!!!
Tako ja vidim marketing, mozda se varam, ali kapiram da je muzichka referenca dobra!!!
U suštini se slažem, ali je “ubediti” malo prejaka reč, pogotovo u vreme društvenih medija i inbound marketinga. Treba biti neobičan i nekonvencionalan, što da ne, ali u načinu komunikacije, u načinu pričanja priča koje treba da zainteresuju i da privuku kupce. Ne vredi da “Ciganin hvali svoga konja”, koliko god da je ubedljiv – to treba da rade njegovi prijatelji. S weba. 😉
Marketing su sve one aktivnosti koje ubede kupca da kupi neki proizvod/uslugu, tako da kvalitet i cena tog proizvoda i nije u prvom planu.
Šta je Rolex, Mercedes, Apple? Brend, i to žestok! Sa isto tako žestokim maržama. A brend je rezultat, između ostalog, dugogodišnjeg uspešnog marketinga. 🙂
“Marketing je zadovoljavanje potreba potrošača” – Filip Kotler, skraćena verzija. Mislim da je to dovoljno kratko i jasno 🙂
Ali, šta znači zadovoljavanje potreba potrošača? To nije samo osluškivanje tržišta i puko izvršavanje želja. Marketing je i kreiranje novih potreba potrošača. Odnosno, ubeđivanje potrošača da im nešto treba a realno ne treba. Takva je danas situaciju u svetu, trenutno. Mnogo toga koristimo, što nam ne treba, a “ubeđeni smo” da bez toga ne bismo živeli.
Više puta se kroz komentare provlači teza da marketing “ubeđuje potrošače” i da “zadovoljava njihove potrebe”. Ne slažem se ni sa jednim ni sa drugim, iako je čak i jedan Kotler izjavio nešto slično. Po meni, marketing pobuđuje želju kupca za nečim i ispunjava mu želje. Marketing komunicira preko emocija, jer emocije donose odluku o kupovini – racio posle samo “opravdava” te odluke. 😉 Ako nešto ne želiš da učiniš, nikakav marketing te ne može ubediti da promeniš mišljenje. Ali, kupićeš nešto iako ti ne treba, ako marketing u tebi pobudi želju za posedovanjem toga. 😀
Poslovanje bez marketinga je isto sto i namigivanje devojci u mraku 🙂
Ja bih rekao da je kvalitetno poslovanje bez marketinga nemoguće, a taj citat se odnosi na advertajzing, tj. komunikacioni deo marketinga – Steuart Henderson Britt je to formulisao kao “Doing business without advertising is like winking at a girl in the dark. You know what you are doing but nobody else does.” 😉
Sjajna tema, 1. asocijacija za marketing moze biti najava EPP-a na RTS-u, jos pre (sada vec) par decenija.
Marketing kao proslost: zna se ko proizvodi, ko ce kupiti ili bolje reci ko mora kupiti, pritom i jeste i nije toliko bitan kvalitet, potreba…
Marketing kao sadasnjost: sve se vise prica o potrebi marketinga u poslovanju, cak i oni sto nisu 100% sigurni sta je marketing saglasni su u tome da je on potreban.
Jednom recenicom, spomenuti marketing a da on nije samo reklama sa karminom na televiziji ili nekom drugom mediju.
“Istraziti trziste i potrebe, kreirati vrednosti i isporuciti ih”.
Ovde imamo 1. Istrazivanje 2. Kreiranje vrednosti, proizvoda, usluge… 3. Moraju znati za proizvod da bi ga kupili, PR, reklama (ona sa RTS-a, kao sinonim za marketing :), word of mouth, ambalaza, komuniciranje…
Kada se ovaj proces kompletira, idemo permanentno ispocetka…