Verovatno ste već čuli za onu marketinšku izreku da “ništa ne može tako brzo da ubije loš proizvod kao što to može dobar advertajzing”. Jasno je i zašto – dobar advertajzing do proizvoda brzo privuče veliki broj potencijalnih korisnika koji ga probaju, zgroze se i – odu da se nikad više ne vrate (a sećate se – “Marketing su … potrošači koji se vraćaju.” ;)). U slučaju manje efikasnog advertajzinga, taj loš proizvod bi poživeo malo duže…
E sad, šta je SEO? Zar nije mehanizam za privlačenje posetilaca na vaš sajt? Nazirete paralelu? 😉 Al’ ima tu još jedna paralela i odnosi se na kvalitet vašeg sajta – ako on nije “user friendly”, nema jasnu ni strukturu ni navigaciju, nema zanimljiv sadržaj koji se, pri tom, osvežava kvartalno, a nekad i ređe, ima problematičan dizajn i uz to sve one razloge (ovde je čitav spisak, u slici i reči) zbog kojih posetioci požele da ga više nikad ne vide… Šta će vam SEO?
Dakle, offline pravila važe i u online svetu – prvo kreirajte dobar proizvod, pa se onda potrudite da do njega dovedete što više ljudi. First things first. 😉
E, da… ima tu još jedna stvar – šta je za vas uopšte dobar sajt? Da li tačno znate šta je njegova uloga? Zašto ga uopšte pravite…? Znate li odgovore na ta pitanja?
dobar sajt: pre svega, vizuelno kvalitetan (ne mislim po mojim bojama, nego da ne vrišti i skiči), da je user friendly, odnosno, da je samo po sebi jasno šta čemu služi, i na kraju, ali podjednako važno: da je opravdao “moja očekivanja”, odnosno, da sam pronašla to šta sam tražila (bilo da je u pitanju odgovor na neko pitanje, definicija, zabava, šta god)
Da, to je dobar odgovor iz perspektive posetioca, 😉 ali mene je zanimao odgovor iz perspektive vlasnika sajta – da li oni zaista znaju čemu im sajt služi – šta mu je svrha, odnosno koja je njegova uloga u poslu kojim se bave.
Znam da izgleda kao retoričko pitanje (kad se perspektiva prebaci na vlasnike), jer nije realno očekivati da bilo ko odgovori “Ja imam sajt, al’ nemam pojma šte će mi”, ali možda neko i napiše nešto konkretno, pa skokne na svoj sajt da proveri i – iznenadi se. 😉 Ili neko ko ovde pročita to objašnjenje, skokne na njegov sajt i – iznenadi se. 😀
E, onda bi sledila zanimljiva diskusija…
Uh! Ovde si me “našao”… Ja sam STRAŠNO nezadovoljan svojim sajtom ( http://www.deto.rs ). Bez obzira (ili baš zato) što ga uglavnom sam pravim i ažuriram. Pre svega zato što to ne umem dobro da radim, već sve “budžim” iz nekakvog “Open-Office-a”… Zašto nisam platio nekoga da to uradi onako kako treba?
E, to je centar priče – prethodnu verziju je pravio “profesionalac” i bila je 10x gora. Možda je spolja izgledala profi, ali nije radila posao. A posao sajta je da dovodi klijente. U našem slučaju SEO je itekako važan, ali i strašno zahtevan jer pokrivamo bukvalno stotine – pa čak i hiljade ključnih reči. A to je pre svega crnački posao…
Ja ću verovatno morati uskoro da naručim dobar i moderan template, ali ću ga takodje verovatno aplicirati na nekom drugom domenu. Zašto? Zato što koliko god ja to ne znao da radim MOJ višegodišnji amaterski kontinuitet je mnogo korisniji od NEKOG profesionalnog “uzmi-pare-i-beži” pristupa… A mogu da zamislim kolika “fizikalija” stoji iza STVARNO USPEŠNIH sajtova…
A zašto ne bi svoj “višegodišnji amaterski kontinuitet” (koji je nesporno izuzetno bitan za SEO) nadgradio trudom nekog profesionalca sa “uzmi-pare-i-posveti-se” pristupom? 😉 Mislim… “profesionalni “uzmi-pare-i-beži” pristup”, koliko god čest i prisutan bio u skoro svim sferama delovanja, po meni je ipak oksimoron. 😕
Miodraže, bolje ti je da sam odradiš posao uz neke savete profesionalca, samo ti moram reći nikako nemoj da menjaš domen koji sada ima Google PR4. To bi bila velika greška.
@Pedya odličan tekst kolega 🙂 problem je što vlasnici sajta previše uđu u dubinu svog projekta, i “zaborave” na neke osnovne stvari. Takođe, vlasnik sajta zna čime se bavi, šta prodaje i kako šta funkcioniše. Problem je što nikada ne ispita tržište i potencijalne kupce o svom sajtu. Zato velike firme stalno rade na istraživanju UX-a, i to klasičnom marketing analiza metodom – intervju ili panel diskusijom. To smo i mi iz GD-a radili, i radićemo opet, jer uvek se mora znati šta valja a šta ne.
@MiodragRistić samo ću reći ovo: pogledaj http://www.greendesign.rs (peđa izvini na reklami, ne želim spamovati, ali čisto da pomognem čoveku 🙂 )
Nije problem što se reklamiraš, nego što ne odgovaraš na pitanja. 😉 Hajde lepo sad odgovori zbog čega si napravio baš takav sajt i koja je njegova uloga u tvom poslu, pa da svako ko ode na link može i da proveri da li si uspeo u nameri.
Kako ne odgovaram 🙂 pa odgovorio sam na temu. A što se tiče reklame, neću da spamujem. Uostalom, eto ga sjajan tekst. Ako ode na sajt, i ne shvati o čemu se radi, znači da nam ništa ne znači SEO 🙂 i da je potrebno nešto hitno da menjamo, zar ne?
Slažem se. I da tako nešto vredi – i da treba da adekvatno košta. Jedino u celoj priči škipi onaj deo o “nagradjivanju” sopstvenog truda… Znao bih ja sebe da “nagradim” za razne stvari, ali bojim se da će nagrade morati malo da sačekaju…
Trenutno ne mogu da plaćam ni kurira…
Već se 7 god. bavim SEO-m profesionalno, i ukratko:build,sell,rise and repeat 😉 it’s all about Benjamins 🙂
Evo da te demantujem za ovo:
“Ja imam sajt, al’ nemam pojma šte će mi”
pre nekih 5-6 godina se izjalovila neka ideja za posao, i ostane mi domen http://www.mojaladja.com u vlasnistvu… i onda vlasnici http://www.navodi.com pocnu da sikaniraju posetioce… i ja za pola sata dignem joomlu i smf i pozovem ljude da se prikljuce … i tako krene…
e sad posle 5-6 godina mi smo vec 3 godine prvi u srbiji po poseti nauticara (sajt je posvecen nautici) i ja stalno pitam sebe za koj ce mi to q…
na kraju sam uveo i jednog zaposlenog da pravi press kliping… i stavio google reklame da troskovi budu na nuli (sto jos uvek nisu…)
…eto
Pa super, imaš vrlo posećen sajt koji se bavi tematikom koju voliš, imaš i zaposlenog koji se njime bavi, ali ustv. pojma nemaš šta će ti taj sajt… Jesam shvatio? 😉 A da mu ipak pronađeš neku svrhu? Mislim… kad ga već imaš…?
samo treba naplatiti, a o tome su vec drugi pisali i pisali
Upravo tako 😀
A svrha , bem li ga … malo opustim glavu svaki dan ako to moze da bude svrha…
e sad sta mene nervira kod SEO varijanti u Srbiji (za svet ne znam) jeste to sto ako dovedes SEO-a i pitas ga posto kosta njegova usluga i koliko ti garantuje da ces povecati prodaju, ili posetu svi imaju glavom bez obzira da pobegnu ….
ma evo otvoren izazov: Ko je SEO a sumlja u ovu moju tvrdju neka da garancije na povecanje zarade na sajtu i neka kaze svoju cenu, ako je njegova cena niza ili jednaka garanciji odmah ga primam ….
Ima tu jedna začkoljica, a u direktnoj je paraleli sa advertajzingom – uloga SEO je da privuče ljude na sajt i to ljude iz određenih ciljnih grupa (ne bilo koga), a da li će na tom sajtu doći do konverzije, to zavisi od sajta – možda je sajt tako napravljen da posetilac i nema šta da uradi na njemu (prijavi se za Newsletter, kupi nešto isl.). U tom slučaju SEO nije kriv za neuspeh. Opet povlačim paralelu sa advertajzingom – on je kriv ako niko ne poželi da proba proizvod, ali nije kriv ako ga zaista i ne proba i ne kupi (loš kvalitet, visoka cena, nema ga na polici itd. isl).
kompletiram dobar sajt, dobar proizvod, dobru cenu… onda angazujem advertising i SEO u kompletu i opet taj komplet nece da da garancije … botom lajn ucinak SEO i reklame jeste merljiv ali nikako nije predskaziv… a ako nije predskaziv zasto onda placati unapred?
Pa onda deo platiš unapred, a ostatak vežeš za “rezultate rada”. Npr. 😉
Slazem se da je to bolje resenje , ali se opet postavlja pitanje sta ja tacno placam i vredi li to toliko para… Pokusavam da kazem da se ucinak SEO osobe i marketinga kod nas u Srbiji nikako ne moze meriti … SEO I ADV osobe namerno tabuiziraju rezultate i svoje znanje, a ucinak je “obicno” vrlo mrsav , ok ima i stanje u zemlji uticaja ali “u rukama Mandusica vuka… “… Mislim da ovde fale usko strucni SEO i ADV momci …
Nesporno je da ovde ima raznih “stručnjaka”, po svim pitanjima, ali da se učinak marketinga ne može meriti, to se nikako ne slažem. Možemo da diskutujemo o preciznosti nekih merenja (pogotovo kod offline aktivnosti), ali ne i da li se uspešnost uopšte može meriti. Štaviše, ako marketinške aktivnosti “spustimo” na Internet, onda se štošta može meriti vrlo precizno. 😉
Ja sam se pogresno izrazio , apsolutno se slazem da se moze meriti ucinak marketinga, ali se nemoze predskazati uspesnost nijedne marketinske akcije u Srbiji (donekle moze ali plus minus 60%) …. Dok recimo u USA izbori za predsednika se tuku oko 3% (52% i 48%) sto je jedino uspeh marketinga … E sad za mene SEO (o njemu pricamo) pored poznavanja procesa interneta, mora biti i “psiholog” i znati kako naci i zaci pod kozu…. ja cu navuci na moj sajt gomilu ljudi bez ikakvih problema ali ideja je da navucem samo one koji mi trebaju (nauticari , ekolozi, ljubitelji reke i sl)… 90% SEO Gurua iz Srbije ce ti navuci nebitne ciljne grupe , uz cuvene “Click here for free porn” varijante… e to je ono sto me nervira…
Aha… Pa ja i rekoh “uloga SEO je da privuče ljude na sajt i to ljude iz određenih ciljnih grupa (ne bilo koga)”. Ako ti “SEO guru” dovlači na sajt bilo koga, samo da bi ti prikazao brojeve, onda on 1) Ne radi SEO, jer je SEO vezan za ključne reči, 2) Ne zna šta je cilj (prijava, pretplata, prodaja), jer broj posetilaca sam po sebi nije cilj (a nije ni bitan), već broj konverzija 3) Radi s nekim ko mu dopušta da na njegovom vlastitom sajtu radi nešto što mu ne treba, i još ga plaća za to… 😉 E sad, kako se takav zove, ti mi kaži.
Srpski SEO Guru 🙂 Slazemo se 🙂 Generalno Srbija je El Dorado za dobrog SEO gurua, i ono sto je bitno ne mora da se lakta da ga neko primeti… Ako je dobar uradice prvo sebi SEO i bice na konju , e sad posto takvog jos uvek nema na trzistu mozemo da zakljucimo ili da je srbija puna odlicnih gurua pa nemoze niko da se izlakta ili nesto drugo 🙂
Pronaci usku nisu i zadovoljiti je. Tu nam mnogo moze pomoci SEO jer kod nas jos nema konkurencije za dosta kljucnih reci, i lako se probija na vrh.
OK, ali doći na vrh je samo deo posla – dok ne dođe do konverzije, posao nije gotov. A to je, već, “van ingerencije” SEO. 😉
Na SEO niko ne može da da nikakvu garanciju, nije to nov auto pa par godina garancije. I da apsurd bude veći – ko garantuje nekakav SEO, taj nije ozbiljan. SEO je proces koji traje (i traje), nije kampanja koje će doneti za to-i-to vreme te-i-te rezultate. Aj što traži para (jer se tu već uključuju i plaćene reklame, “klasičan” marketing&PR) nego traži vreme, makar zbog tehničke prirode (indeksiranje, page rank…)
Jedino cu se sloziti da trazi vreme… Pa nije internet spoj vremenskih prilika , vodostaja i nepogoda, pa da se ne znaju putevi .. Internet je set pravila i zakona … iz cega se moze izvuci SAMO JEDAN ZAKLJUCAK a to je da SEO moze i jeste predvidljiv. Druga stvar je sto su u Srbiji 99% priuceni SEO strucnjaci koji nemaju predznanje (indexiranje, psihologija…) … Pogledaj u Americi kako se vode izbori oko 1-2% (ponavljam se znam) ako su tako male razlike znaci da su marketinske kompanije izjednacene jer koriste iste zakone, pravila, sredstva (medju kojima je i SEO) i znaju rezultate manje vise unapred… Dok kod nas nailazimo na komentare kao tvoj , bas bih voleo da nekoj kompaniju u Jevropi ili Americi kazes “dajte pare a ja ne garantujem nista”, takva prica samo prolazi u Srbiji i u par africkih zemalja …
I jos nesto , uopste nisam bio grub u gornjem postu , vec realan… Stvarno vise pi*dim od “strucnjaka”, “experata” i slicnih na nasem trzistu …
Ja nisam SEO expert ali ti želim da nađeš sebi jednog koji će kvalitetno da ti odradi posao a zatim da nam ga preporučiš ovde 🙂
http://sr.wikipedia.org/wiki/SEO#Kao_marketing_strategija
Malo o garanciji.
Verujte mi da je SEO precenjen. Ja imam sajt na kojemu nisam radio SEO niti malo, a za godinu dana sam dogurao na vrlo visoku poziciju. Moje mišljenje je odabir prave “niche” i sadržaj koji mora biti kvalitetan. I kako Englezi kažu: “Content is the KING!”
Obraćanje nišama kroz kvalitetno kreiran sadržaj je upravo jedan od najbitnijih elemenata SEO. 😉 Nije poenta određivati ključne reči koristeći različite web alate, pa onda te reči “strateški” raspoređivati po tekstu – poenta je u iskrenom obraćanju određenoj grupi ljudi i korišćenju svakodnevnih, njima uobičajenih i lako prepoznatljivih pojmova (ključnih reči? ;)). Tako kreirane priče će ih privući, prepoznatljivi pojmovi će ih “uvući” u priču, a sam sadržaj će ih ubediti da autor poznaje materiju i navići će ih da redovno svraćaju na sajt. Zar SEO ne služi upravo tome?
Zar SEO nije optimizacija za tražilice isključivo, odabir prave niše i keyworda po meni nespada pod sam SEO?
SEO jeste “optimizacija za tražilice”. Odabir niše ne spada direktno u to, ali “obraćanje nišama kroz kvalitetno kreiran sadržaj” spada. SEO je optimizacija sadržaja na webu, pa ako izbor ključnih reči ne spada u SEO, šta spada? A pre nego što se odaberu ključne reči, mora se izabrati ciljna javnost, jer određeni pojmovi imaju različit značaj za određene grupe ljudi. Dakle, jedan od bitnih elemenata SEO jeste izbor pojmova koji se koriste u komunikaciji sa određenom ciljnom grupom koja čini određenu nišu.
Tražilice nisu mašine već – ljudi 🙂 Google ima algoritme koji se ponašaju vrlo slično ljudima i rangiranjem naviše nagrađuje dobar SEO. Poenta je “gađati” ljude, a ne sam program, odnosno obraćati se fer prema ljudima i Google (jer ipak je on “tražilica” no. 1) će se ponašati fer prema nama (našem sajtu).
Što bi se reklo, “naša posla”. Ljudi hoće da skroman kvalitet sajta nadoknade sa SEO i da imaju “uspešan” sajt. Na sreću to će biti sve teže…:)
http://www.forbes.com/sites/kenkrogue/2012/07/20/the-death-of-seo-the-rise-of-social-pr-and-real-content/
Na SEO mnogi gledaju kao na nešto što treba prilagođavati algoritmu pretraživača, umesto da to bude nešto što treba prilagođavati potrebama posetilaca sajta. Algoritmi su promenljiva kategorija, a ono što je konstanta, i što se nikad neće promeniti, je potreba za kvalitetnim sadržajem. Neću da kažem “napravi kvalitetan sadržaj i posetioci će sami doći”, jer to tako (ipak) ne funkcioniše, ali je kvalitetan sadržaj bio, jeste i uvek će biti najznačajniji SEO deo (čak se i rimuje 😉 ).
Slažem se sa Vama da je kvalitetan sadržaj ipak najvažniji i to je upravo ono na šta sam ja u stvari hteo da skrenem pažnju. Takođe se slažem i da kvalitetan sadržaj sam po sebi nije dovoljan, ali ono na šta sam poseban akcenat hteo da stavim je da će se tehnike optimizacije sa vremenom menjati i da će zbog sve kvalitetnijih algoritama ( koji su promenljiva kategorija ) i posao optimizacije biti sve zahtevniji i kompleksniji. Takođe negde sam pročitao da će Google uskoro početi i da naplaćuje rangiranje što bi svakako posao dodatno otežalo za naše uslove i zahtevalo bi mnogo ozbiljnija inicijalna ulaganja.
Kvalitetan sadržaj, poneki backlink sa jačeg sajta ili bloga, kao i društvene mreže su ključ SEO-a.
Kvalitet sadržaja je na prvom mestu, definitivno. Ako toga nema, društvene mreže neće pomoći, a neće biti ni backlinkova. A opet, koliko god da je sadržaj kvalitetan, bez promocije (preko društvenih mreža) ostaće sam “u nekom ćošku Interneta”. 😉
Evo ovako, za sadržaj je većim delom odgovoran poslodavac (vlasnik sajta), pored toga, ako mu je usluga ili proizvod loš ili skup džaba mu SEO. Danas se sve informacije pribavljaju na internetu, pa je sajt neophodnost. Međutim, vlasnik sajta mora da zna da sajt treba da mu bude pregledan i lak za korišćanje i naravno sa dobrim sadržajem da bi zadržao one koju su se tu desili zahvaljujući SEO-u. A to da li je SEO potreban, barem osnovni jeste. Danas se brzo živi i većina surfera se zadržava na prvoj strani Googla. Ako tvog biznisa nema na prvoj strani ili eventualno drugoj, džabe ti i kvalitet.
Inače kakvi algoritmi, backlinkovi itd. Svi sajtovi koje sam do sada radio drugima su na prva tri četiri mesta na Googlu za njihove ključne reči. Pa često zauzimaju i prva tri mesta. A za jednu branšu za istu ključnu reč su tri sajta koje sam radio na prvoj stranici Googla (1. 2. 5. i 7. mesto) 😉
Jednostavan i pregledan sajt sa dobrim sadržajem ili dobrom ponudom, to mi je jasno, ali to je bitno tek kad posetioc dođe na sajt, zar ne? Kvalitetan sadržaj je bitan za SEO, ali zar pored toga backlink nije bitna stvar ako ne i najvažnija?
Nesporno je da su backlinkovi bitni i da ih Google vidi kao neki vid “lajka”, ali više nije bitan sam broj backlinkova (za to se pobrinuo Penguin – Guglovo poboljšanje search algoritma iz aprila 2012), bitan je njihov kvalitet. Dakle, bitni su stvarni, pravi linkovi, sa sajtova na kojima su ih ostavili ljudi koji su zaista bili na nekom sajtu, pročitali tamo nešto korisno i zanimljivo i žele to da podele s drugima, ostavljajući link ka tom korisnom i zanimljivom sadržaju. Ako neki sajt nema koristan i zanimljiv sadržaj, kako će uopšte steći backlinkove? Zašto bi iko preporučio takav sajt (a backlink jeste preporuka)?
Koliko smisla ima plaćanje backlinkova sa velikim PR? Obicno su to sajtovi koji skoro da i nemaju nikakve veze sa sardžajem koji nudi moj sajt. Ali s obzirom da u Srbiji ne znam ni jednog blogera na temu mog sajta, prosto nisam pametan sta da radim.
Posto je prodavnica u pitanju, opis artikala je onaj iz kataloga proizvođača, i tu ne vidim mnogo prostora za kvalitetniji tekst. Čak i taj tekst što je u opisu artikala kopira ko stigne. Zadnjih par godina sve prodavnice jednostavno kopiraju tekst od mene. Da li google za to udara neke penale?
Postoji dosta foruma u Srbiji ali njih par ima PR3 i to je maksimum. Imam milion pitanja i ne znam sta bi pre da pitam.
I opet da pomenem Pingvina – on je kreiran zato da se pobrine o neprirodnim linkovima. Zašto bi neko sa sajta sa visokim PR, koji se npr. bavi uzgojem pečuraka, ostavio link ka tvom sajtu koji se bavi sportskim ribolovom? Meni to strašno liči na neprirodan link. Ne znam kako izgleda Pingvinu, ali i sam možeš da naslutiš.
Što se duplih sadržaja tiče, time se bavi Panda, još jedno od Guglovih poboljšanja search algoritma. Nisam dovoljno stručan da bih ti precizno odgovorio kako Panda prepoznaje ko je originalni kreator sadržaja, kako gleda na koje duplikate i koje kako penalizuje, ali svakako vodi računa o takvim stvarima. Možeš na netu naći dosta tekstova o tome, a i Matt Cutts iz Gugla je to objašnjavao u više navrata.
Međutim, u tvom komentaru nazirem rešenje za koje se zalažem u svom postu. Ti navodiš “opis artikala je onaj iz kataloga proizvođača, i tu ne vidim mnogo prostora za kvalitetniji tekst”. Ja vidim. Pokreni blog na sajtu i u njemu ispričaj najzanimljivije i najdivnije priče iz prirode, iskustva ribolovaca sa svih meridijana, opiši kako se kad šta čime lovi, objasni posetiocima čime se ti u stvari baviš i kako na najbolji način da iskoriste tvoje proizvode. Sportski ribolov je vrlo zahvalna “književna kategorija” u okviru koje se može napisati puno dobrih, zanimljivih i korisnih tekstova. Opis artikla je dovoljan onome koji tačno zna šta traži, ali koliko zaista ima takvih? A i oni bi rado pročitali nešto novo, korisno i zanimljivo. 🙂
Proizvode ne prodaju činjenice nego emocije. A emocije se pobuđuju zanimljivim pričama. Da bi bolje razumeo razliku između karakteristika (koje su najčešće vezane za proizvode) i emocija (koje su najčešće vezane za brendove), pročitaj npr. jedan od mojih postova o brendu, ili o percepciji. 😉